Twingly statistik

onsdag 13 februari 2013

Israelsvänners bibeltolkning


Jag tycker att det är tråkigt när alla som tolkar bibeln på det sätt jag gör blir beskyllda för att vara okunniga. Detta har skett i minst tre artiklar införda i tidningen Dagen. 
Nu är jag som väl är inte ensam i min tolkning. 
Till synes alldeles oreflekterat tillämpar de (senast Arne Brännström i Dagen den 7 februari) de messianska profetiorna på den nuvarande staten Israel. Borde de inte åtminstone ta varning av att de frommaste bland alla fromma judar, haredim, inte alls gör den kopplingen?
I Mea Shearim-kvarteren i Jerusalem begriper man att det nuvarande Israel, skapat och upprätthållet med våld, är människoverk. Till skillnad från det kommande messianska riket, Fridsfurstens rike (som kristna förväntar vid Kristi andra ankomst).
Missförstå mig inte: jag är vän av det nuvarande Israel av rationella och politiska skäl. Att staten upprättades var nödvändigt efter all antisemitism kulminerad i förintelsen. Jag önskar att Israel skall få leva inom säkra och erkända (1967 års) gränser.
Tyvärr driver israelisk arrogans och politiska felbedömningar bort landets alltmer fåtaliga vänner. Den moraliska och rättsliga kollaps bosättarpolitiken utgör varnade tidigt även judiska röster för. Nu har den försatt landet i en situation det inte tar sig ur av egen kraft.
Jag ber gärna med Arne Brännström för Israel. Och att Messias fredsrike skall komma”

Jag skrev ett inlägg med rubriken Guds Israel eller staten Israel. Mitt citat är ett utdrag ur boken ”Ekumenismen och Bibeln sidan 24 av David Hedegård":
”Nya testamentet lär oss att det finns ett intimt samband mellan det gammaltestamentliga Israel och den nytestamentliga församlingen. De som tror på Kristus kallas nu ”Guds Israel”, Gal.6:16, oavsett om de av födelsen är israeliter eller hedningar. Ty den sanne israeliten är nu den som tror på Kristus. ”Den är inte jude, som är det i utvärtes måtto…nej den är jude, som är det i invärtes måtto, och omskärelse är hjärtats omskärelse, en som sker genom Anden, inte genom bokstaven.” (Rom.2:28) Och i Rom. 11 säges det, att en hedning, som kommit till tro på Kristus, blivit inympad i Israels ädla olivträd. Den sanne Israeliten är alltså nu den som tror på Kristus, och en hedning, som tror på Kristus har blivit inympad i Israel.”

Läs gärna min senaste artikel ”Farligreligion?”
Jag undanber mig vänligt men bestämt att bli betraktad som okunnig. Även jag är Israelsvän av många skäl,  fastän jag inte tolkar bibeln på samma sätt som dem som skrivit de tre nämnda insändarna.

2 kommentarer:

  1. Denna blogg är underbar. Det finns alltid alla de ideal info i idéerna om mina fingrar. Tack och fortsätt med ert goda arbete!

    SvaraRadera
  2. Tack för din uppskattning av min blogg. Det skulle vara värdefullt om du på något sätt vill låta mig veta vem du är. Skriv gärna till min e-postadress: rolfericson@boremail.com

    SvaraRadera