Twingly statistik

fredag 15 mars 2013

Prostatahyvling


I går torsdag den 14 mars på morgonen opererades jag i prostatakörteln för godartad prostata vid Urologiska kliniken vid Vrinnevisjukhuset. Det var en så kallad Transuretral resektion. Jag har svårt att hålla räkningen för hur många gånger det är gjort, men jag tror att det är den fjärde. Den här gången skulle en ärrbildning avlägsnas efter operationen som gjordes 1999. Prostatahyvlingen gjordes under ryggbedövning och den kändes helt smärtfri. Det enda obehag jag kände var den totala känsla av orörlighet som man har vid ryggbedövning

När hyvlingen var klar sattes en specialkatet in i urinröret. I den ena kanalen förde man in spolvätska för att kontrollera den blödning som kvarstår.

Jag fick ligga kvar på sjukhuset över natten. Redan på torsdagskvällen togs spolvätskan bort och jag fick pröva att kissa. På fredagsmorgonen togs även kateten bort och jag kunde åka hem på förmiddagen.

Stort tack till personalen vid UVA, Urologiska kliniken vid Vrinnevisjukhuset i Norrköping

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar