Twingly statistik

torsdag 17 oktober 2013

Även jag är stolt över Svenska kyrkan

”Jag är stolt över Svenska kyrkan” skriver KarinLångström Vinge. Jag delar hennes stolthet och anser att de konservativa som ägnar sig åt att analysera Svenska kyrkan gör det på ett mycket osmakligt sätt. De är ute i samma ärende som de som är religionsfientliga. Jag skrev om detta i mitt tidigare blogginlägg här. Så här skriver Karin Långström Vinge:
” När jag läser alla de suckar över Svenska kyrkan som skvalpat runt på nätet, känner jag tvärtom. Jag är stolt över Svenska kyrkan. Jag är glad att Antje Jackelén är vald ärkebiskop. Inte för att hon är kvinna - utan för alla kvaliteter hon har. Det faktum att hon är kvinna har dock ett symboliskt värde som inte ska underskattas. Jag är stolt över allt liv och all lära som pågår i församlingarna runt om i Sverige och runt om i världen”
Jag delar även hennes uppfattning och glädje åt att Antje Jackelén är vald till ärkebiskop

Siwert Öholm ägnar sig åt åsiktsmobbing LÄS HÄR!

Så här är min kommentar till detta:
Till skillnad från dig, Siwert Öholm, så beundrar jag personen KG Hammar för den ödmjuka och varma person han är och för de åsikter han har. Jag får uppfattningen att du tillika med en del andra omtolkar det han har sagt och skrivit. Jag känner inte igen KGH i det du skriver om honom

4 kommentarer:

  1. Skönt att se att det fortfarande finns de som är stolta över Svenska Kyrkan när man hör hur många det är som lämnar den varje år. Vad tror du om dess framtid?
    Jag tycker kyrkan ska handla om religion, inte politik. Vad säger du om artikeln skriven av Tobias Petersson och Nima Gholam Ali Pour
    ang kyrkans förhållande till Israel?
    EL

    SvaraRadera
  2. Hej Eva! Välkommen till Ökenkällan! Du ber mig svara på en del frågor.
    De som lämnar Svenska kyrkan är för det mesta sådana som aldrig varit aktiva i kyrkans verksamhet. Angående Svenska kyrkans framtid så tror jag till skillnad från en del konservativa att den kommer att stå enad trots alla spekulationer om splittring De som vill se den splittrad har inga goda avsikter. Jag tycker också att kyrkan skall förkunna Guds ord, men ibland måste kyrkan bli politisk och våga ta ställning för de svaga och förtryckta. Jag känner inte till artikeln du bad mig kommentera, men om den handlar om att ta ställning mot till exempel staten Israels ockupation och den olagliga bosättning och fördrivning de utsätter palestinierna för så tycker jag det är bra. Fortsätter gärna dialogen med dig Eva! Tack för din kommentar och välkommen åter!

    SvaraRadera
  3. Nja, det handlar den nog inte om. Personligen så blir jag fundersam vad det gäller kyrkans ställning vis a vis Israel för det handlar om mer än det du nämner. Om engelskan är knepig så kan du säkert hitta den svenska översättningen.
    http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-Contributors/The-Church-of-Sweden-used-as-a-weapon-against-Israel-327596
    Trevlig weekend!
    Eva

    SvaraRadera
  4. Hej Eva! Jag har nu hittat den engelskspråkiga texten. Jag har svårt att förstå att Svenska kyrkan har enbart ett anti-Israeliskt förhållningssätt. Det finns många dokument skrivna av Svenska kyrkan som fördömer antisemitism. Den mediala bilden blir ofta ensidig. Personligen har jag uppfattningen att ingenting är svart eller vitt, men det finns fog för kritik både mot staten Israel liksom för många andra i denna sorgliga konflikt.

    SvaraRadera